Saturday, February 28, 2015

...الدوج أبن الدوج...



هل تنام الحيونات؟
سؤال سألته لنفسى

من تحت راس
الدوج ابن الدوج
 فى الفيلا اللى جنبنا

طول الليل والنهار تقريبا بيهوهو
المهم سألت جوجل 
اومال حأسأل مين ياعنى؟

:-جوجل قال

أن الحيوانات  تحتاج الى النوم للراحة
 حينما تنام تحرص ألا تترك نفسها

عرضة لأعدائها
بعض الحيوانات
تكفيها عدة دقائق من النوم في اليوم 

بينما البعض الأخر يقضي ثلثي حياته نائما 
بعض الطيور
تنام وهي طائرة تضرب الهواء بجناحيها من وقت لأخر

وأكثر الأسماك تنام بينما تسبح
وتوجد حيوانات تنام وعيونها مفتوحة
وأخرى متعلقة بأغصان الأشجار
وثالثة واقفة ورابعة ملتفة حول نفسها كالكرة
وتوجد حيوانات تحلم بينما تنام

 بطل النوم  حيوان الكسلان
ومن اسمه يظهر لنا صفته
فهو بطىء الحركة
يعيش في أمريكا اللاتينية
 له في نهاية كل من اطرافه الثلاثة
 أظافر ضخمة كالمخالب
 يتعلق بها في غصن
وينام 20 ساعة في اليوم
  ويليه في البطولة
حيوان أكل النمل 

الزرافة تستلقى لتنام بالنصف
 راسها مرفوع وعيناها مفتوحتان
 لحمايتها من عدوها الرئيسى الأسد

والأسد كاكثر الحيوانات المفترسة
التى تشعر بالأمن ولاتخشى هجوم عليها
ينام مكشوفا على الأرض

الفهد ينام متمدا على فرع شجرة 
وينام الفيل لضخامته على أحد جانبيه
 على الأرض لفترات قصيرة
 لأن الاستلقاء ضار باعضائه
القرود  تخاف الظلام
 تنام اناثها وصغارها على الأشجار
 وذكورها تحت الأشجار لحراستها
***

ادى اللى قاله جوجل
طيب كويس
اومال الدوج اللى قدامنا
دا مابينامش ليه!!؟
المهم
استعلمت عن الموضوع
وعرفت السبب
اتارى البيه صاحب الدوج
!!جاب دوج تانى
يونّس الدوج الأولانى
وبالتالى عاملين حفلة
تعارف مع بعض
!!!!
وما بيناموش
لا ليل ولا نهار

أضــــــــــــــــــافة 
حكاية كلب شارع الهرم
اللى عاوزة اضيفه
ان كتير من اللى اعرفهم وجابوا كلاب
للحراسة او عفواً
(للفشخرة)
بعد ما جابوها
وجدوا تربيتها صعبة
ومصاريفها كتيرة كمان
(لو كانوا عاوزها عفية وقوية )
وكمان عاوزة طلبات معينة
مثل ايه؟
!!تتفســـــــــح
تتمشى كل يوم
تاكل اكل معين
تروح للبيطرى لما تمرض
المهم لقوا كل دا تكاليف صعبة عليهم
عملوا ايه البهوات؟
أطلاقوهم فى الشارع
واسمع بقى سيمفونيات
طول الليل والنهار
وكون حريص وانت بتعدى
بين العربيات وخصوصا بليل
يكون عفواً
(كلب)
نايم ولا حاجة تدوس عليه
ويحصل ما لا تحمد عقباه

29 comments:

زهــــراء said...

مسا الفل يا دكتورتي
اول تعليق جيت أمسى في الاول

رحاب صالح said...

هههههههههههههههههههه
والله انت تجنني فعلا
بس تصدقي ان الموضوع ده مر عليا بس وانا عندي ست سنين
كان جدي الله يرحمه عنده دوج كدة كبير واصفر طبعا معرفش انا انواع الكلاب عشان اقولك نوعه المهم ان الدوج ده كان عشان الجنينة لان الجنية كان فيها ما شاء الله فواكة كتير وعلي مساحة كبيرة و جامدة جدا وبتنسرق دايما ... المشكلة بقي كانت عندي لما اروح ابات هناك خميس وجمعة ايام اجازة المدرسة .... الدوج عامل سيمفونية طول الليل وانا كبرت وانا معتقدة ان الانسان ب سهو الي بينام انما الحيوانات لاء ...اه والله

زهــــراء said...

جيت من تانى هههههههه
لسه إمبارح بالليل كنا بنتكلم عن موضوع الكلاب ده لأنه لغايه الساعه اتنين صباحا كلب عمال يهوهو ههههههه ماما بتقول هو الكلب ده من فين قولت له يمكن جارنا ههههههه كان زمان في ناس بتلم الكلاب الضالة للاسف دلوقتي ماحدش مهتم
مش يمكن ده يكون موسم التزواج بتاعهم ههههههه احنا نسأل بيطري ويدلنا وممكن يقولنا تعملي للكلاب دول ايه

زهــــراء said...

هو ايه حكايه دوج مش هو اسمه كلب بالمناسبه بقى كان عندنا كلب لعبه واحنا صغيرين وكان اسمه بندق وشكلها تحفه المهم لما كنا نتغاظ أو نشتم حد نقوله ده ابن بندق ده بمناسبه الحديث عن هوهو ههههههه

norahaty mo said...

ههههههههههههههه
جزاكم الله كل خير
زهراء ورحـــــــــــاب
ضحكتونى على الليالى
وكمان ضحكت بصوت عالى
ودا ما بيحصلش كتير :☺☺
نورتونى بتعليقكم انتم الاتنين
وكمان بدمكم الســــــــــــــكر

norahaty mo said...

زهوووورة
انتى منورة
ولو كنتى التعليق
الألف بعد المائة الثالثة
وعلى فكرة هو بقى
اسمه(دوج)تقدرى
☺☺☺تقولى تطور

norahaty mo said...

رحاب صالح
هو تلاقيه كان بيقى
حاسس ان فيه فرد
جديد فى البيت علشان
كده لأما كان بيحتفل به☺
او كان بيحذر اللى فى البيت☺

قمر وليل وغيوم said...

السلام عليكم ياجميل
يارب تكونى بالف خير
اول مره اعرف المعلومات دى عن نوم الحيوانات
وربنا يكون فى عونك من صوت الكلاب ده انا بترعب منهم خصوصا بالليل بيكون صوتهم مرعب اوى والدنيا ساكته كده
وبالنسبه لكلب شارع الهرم صعب عليا اوى وازاى ان كل دول اتلموا عليه وقتلوا بالطريقه دى بجد حرام مش عارفه الناس جرالها ايه والله

قمر وليل وغيوم said...

لسه شايفه الوقتى على فناه دربم المتهمين اللى اتسجنوا عشان قتلوا الكلب
بيقولوا ان صاحب الكلب بيشرب خمرا وببشرب الكلب خمرا والكلب دايما بيإذى الناس وصاحب الكلب بيستغل الكلب فى أذى الناس وان صاخب الكلب شخص غير سوى

زهــــراء said...

ربنا يفرح قلبك على الدوام وعن جد فرحانه اني كنت جزء من سبب في ضحكتك ☺☺☺☺☺☺

Mohamed Ashri said...

المشكلة مش فى اصحاب الكلاب وعجز مصروفات وتنازل اصحابها للشارع ..
المشكله ان الشارع اصلا مليان والتكاثر غريب .. أكثر من مشكله السكان فى مصر
زمان .. كان فيه حد بنسميه عسكرى الكلاب .. بعد الفجر ينشن ببندقيته على الكلاب الضالة .. وكان يعمله ييجى خمسة فى اليوم .. وكان منضف الشوارع أول بأول ..
الله يرحم ايام زمان ..

مدونة الفرسان said...

فكرتينى بجارنا اللى ورانا له قطعة أرض فضاء
ورابط فيها كلبين وكل فين وفين على ما يسئل عليهم
إحنا اللى بنأكلهم عشان نسكتهم وفى الليل يهو ثو ما يسكتوش غير ما ابنى يخرجلهم بأكل
الساعة لإتنين الساعة ثلاثة هو وحظوا
هههههه
خالص الإحترام

P A S H A said...

بمناسبة الكلاب .. حضرتك فكرتيني بموقف شفته من فترة .. الدنيا كانت ليل والجو برد وكلب طلع على كبوت عربية من اللي مركونين في الشارع علشان يتدفا ؛ جهاز الإنذار اشتغل فالكلب اتخض وجري ووقف بعيد عن العربية وقعد يهوهو عليها ؛ صاحب العربية بص من البلكونة قام نازل وجاب للكلب أكل في طبق فويل وحطه جنب العربية ؛ شوية كلاب كانوا واقفين بعيد بيراقبوا المشهد ؛ ولما شافوا الأكل وجم ياكلوا الكلب قام مهوهو عليهم وبعدهم ؛ الكلب قعد ياكل لوحده وهو متسلطن ؛ قاموا بقية الكلاب انتشروا على العربيات والكلب اللي يلاقي العربية اللي وقف عليها بتزمر يهوهو على الكلاب التانيين علشان يبعدهم .. عملوا فرح في الشارع ليلتها .. لحد ما البوابين خرجوا وحدفوهم بالطوب ومشوهم .. حسيت كأنهم بيقولوا لهم وهما بيجروا : الله ؟؟ إشمعنى احنا طيب ؟؟
:)

norahaty mo said...

قمر وليل ونجوم
اهلا بيكى فى صعبان نمر تو☺
فعلا معلومات مفيدة وعرفتها لما سألت جوجل
ما نتحرمش منك ياجوجل يامعرفنا ☺

norahaty mo said...

قمر وليل ونجوم
على فكرة انا حأسميكى
من هنا ورايح قمر وليل ونجوم ☺
ايه رايك؟☺☺☺☺

norahaty mo said...

قمر وليل ونجوم
صراحة انا ما شفتش
المقابلة ولا الكلام بتاعهم
لكن حأقولك المثل اللى بيقول
ما قدروش على عفوا(الحمار) قدروا
على البردعة بس المرة دى مكنتش جماد
دى رووووح عذبوا فيها لما قالوا يابس
عيب عليهم بجد

norahaty mo said...

زهووورة
ربنا يسعدك دايما يارب

norahaty mo said...

استاذ محمد عشرى
عسكرى الكلاب دا عفوا
شفته مرة واحدة فى حياتى
زماااااااااااااااااااااااااااااااااااان
والمؤذى فى الموضوع اللى خلانى
ما انساش الواقعة انه ضرب الكلب
بالنار ومشى!!كدا !!وحتى ما موتهوش
او الكلب ما متش على طول قعد ينازع
طول الليل وبقت مشكلة :( والصبح لما مات
بقت المشكلة الناس تودى(الجثة)فين؟

norahaty mo said...

مدونة الفرسان
اهو دا شخص منه لله
بيعذب الحيوان والبشر
فى وقت واحد :(

norahaty mo said...

شريف باشا
صحيح أشمعنا هم؟جت عليهم ياعنى؟ :)
اقولك ايه؟ الحظوظ مختلفة حتى عفوا للكلاب !!

عبده العمراوى said...

شركة تنظيف بالرياض

شركة تنظيف فلل بالرياض

شركة تنظيف شقق بالرياض

شركة تنظيف منازل بالرياض

شركة تنظيف خزانات بالرياض

عبده العمراوى said...

شركة رش مبيدات بالرياض

شركة مكافحة حشرات بالرياض

شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض

شركة كشف تسربات المياه بالرياض

شركة عزل خزانات بالرياض

عبده العمراوى said...

شركة نقل اثاث بالرياض


شركة مكافحة النمل الابيض بالخرج

شركة عزل اسطح بالخرج

شركة تنظيف بالخرج

شركة تنظيف شقق بالخرج

عبده العمراوى said...

شركة تنظيف فلل بالمزاحميه

شركة تنظيف منازل بشقراء

شركة رش مبيدات بشقراء

شركة تنظيف منازل بخميس مشيط

شركة رش مبيدات بالخرج

عبده العمراوى said...

شركة مكافحة النمل الابيض بابها

شركة مكافحة حشرات بابها
شركة جلى بلاط بالرياض

شركة تنظيف منازل بخميس مشيط

شركة مكافحة حشرات برماح

عبده العمراوى said...

شركة مكافحة حشرات بشقراء

شركة مكافحة حشرات بجازان



شركة الصفرات لتنظيف الخزانات بالرياض

شركة الصفرات لتنظيف الشقق بالرياض

شركة الصفرات لتنظيف الفلل بالرياض

عبده العمراوى said...

شركة الصفرات لتنظيف القصور بالرياض

شركة الصفرات لتنظيف المجالس بالرياض

شركة الصفرات لتنظيف المنازل بالرياض

شركة الصفرات لتنظيف الموكيت بالرياض

شركة الصفرات لرش المبيدات بالرياض

عبده العمراوى said...

شركة الصفرات لعزل الخزانات بالرياض

شركة الصفرات لكشف التسربات المياه بالرياض

شركة الصفرات للتنظيف بالرياض

شركة الصفرات لمكافحة الحشرات بالرياض

شركة الصفرات لنقل الاثاث بالرياض

عبده العمراوى said...

شركة الصفرات لنقل العفش بالرياض

شركة مكافحة حشرات بضرماء

شركة مكافحة حشرات بالخرج

Post a Comment

قول ولا تجرحـش