Thursday, March 8, 2012

........الغــــــضـــــب.....


تصادق
إنسان
فيحكى لك
عــن حـياته
عن أسرته عن أطفاله
عن تطلعاته عن أماله وطموحاته
عـن حـاضره عن ماضيه ومستقبله
فتظن
انك عرفت كل شىء عنه وانك تعرفه
ثم تـكون بينكما غضبة أو مشاحنة
فترى إنساناًمختلفاًتماماً ما تهيىء
لك انك ستراه ابداً
او أنــك تعرفه
فلذا اقول أن
أهل زمان قالوا انك
لكى تعرف أنسان لابد وأن تعاشره
وازيد انا واقول ولابد
!!وان تغضبه
فالغضب يخرج
(أسوء)
ما فينا
..........
قال أبـي هـريـرة
رضي الله عــنـه
أن رجــلاً قـــال
للـنـبي صلى الله عليه وسلم
أوصــني
قال
{ لا تغضب }
فردد مراراً قال
{ لا تغضب }
[رواه البخاري:6116]
وصدق
رسول الله
صلى الله عليه وسلم


*******
تدوينة قديمة
أعيد وضعها فلن
نعدم سببا للغضب ابدا
المهم أن نكبح زمام غضبنا
*********

34 comments:

norahaty said...

الحمد لله
والشكر لله
ولا حول ولا قوة
الأ بالله العلىّ العظيم

هراء لا داعى له ..... said...

الغضب حلو

أحــوال الهـوي said...

صدقتي يا دكتورة
ففي نوبات الغضب قد نخرج عن طبيعتنا و نكون في ضعف لوساوس الشيطان
قال رسول الله صلى الله عليه واله: ليس الشديد بالصرعة انما الشديد من يملك نفسه عند الغضب .


اللهم اجعلنا ممن يتحكمون في انفسهم عند الغضب


و لكنني اضيف انه يجب علينا ان نستوعب غضبة صديقنا و نتركه حتي يهدا فربما كان في نفسية خارجه عن سيطرته

تحياتي

دندنة قيثارة الوجد said...

الغضب آفة تأكل كل خير .. بارك الله فيك وحفظك من كل مكروه آمين

TIMMY !! said...

فعلا مجرد الكلام الهادي لا يوضح حقيقة الإنسان ,
كما في القصة التي تنسب لعمر رضي الله عنه

عندما جاءه بعض الناس, ليشهد لصالح رجل آخر
فقال له عمر: أو تعرفه؟
قال: نعم،
قال: هل جاورته فتعرف مدخله ومخرجه
قال: لا،
قال: هل سافرت معه فتعرف مكارم أخلاقه؟
قال: لا،
قال: هل عاملته بالدهم والدينار فتعرف ورعه؟
قال: لا،
، قال: لعلك رأيته يخفض رأسه, ويرفعه في المسجد، اذهب فانك لم تعرفه.

أحمد شريف said...

نعم .. صدقت ، الغضب يُفرج عن الوجه الحقيقي ، لكن كذلك نحن بشر وعلينا ألا نحمل على ردة الفعل الغاضبة الكثير مما لا تتحمله

صيدلانيه طالعه نازله said...

فعلا الانسان اما بيغضب بيبان جوهره و حقيقه معدنه
الغضب بيفجر البركان اللى جوه الانسان
و الانسان القوى هو من يملك نفسه عند الغضب

richardCatheart said...

ههههههههههههههههه
طبعا الغضب حماقه يا حريه

بس افرضى الموقف يستدعى غضب حقيقى

ساعتها هاتقولى دا انسان مؤدب ولا انسان بارد معندهوش دم


الغضب شأنه شأن اى شىء حلوه حلو وسيئو سىء

فى حاجات لو ماغضبتيش فيها ماتكونى بشر

وفى حاجات لو مغضبتيش فيها اوى ماينفعش خالص
تعملى ايه لو سمعتى انسان بيخوض فى عرض حد عندى انا لازم اغضب وثور
حد تانى ولا تفرق معه
ياعنى نسبيه
انما ماتجيش على حاجه عبيطه ونقول دا غضب لاء دا يبقى استهبال دلع كده

صباح ك فل ان شاء الله

Tarkieb said...

في حاجتين بيبان الانسان فيهم على اصله...ساعة الغضب و ساعة الفرح ::: حتقولى ازاي في ساعة الفرح
حاقولك بتبان الفجعنة على اصولها
ساعة الاكل في فرح...وحياتك بلاوي بتبان

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد said...

الغضب هو باب الشيطان المفتوح على مصراعيه لإرتكاب كل الحماقات التى حتى لا تخطر ببالنا أن نرتكبها أو نرى أشخاص بعينهم يرتكبونها

وقانا الله و وقاكى الغضب و تبعاته
أمين يا رب العالمين

Haytham Alsayes said...

السلام عليكم

فعلا مشكلة يادكتورة والمشكلة في الغضب كمان مابعده اللي هي اذا خاصم فجر ودى من صفات المنافقين ان لما يتخاصم مع حد يفشي اسراره ويذم فيه ودة من نتائج الغضب

وربنا يهدينا ويغفرلنا

تحياتي لكي

عطش الصبار said...

الغضب يا نور احيانا يكون مهم جدا
ويكون اهم لما يدعونا للدفاع عن مبادئنا وعقيدتنا وبلدنا
والمهم ان الغضب يتحول لشىء ايجابى بعد كدا
تحياتى

سمع هوص (Abo 3li) said...

الغضب حماقة....

لـــولا وزهراء said...

دكتوره نورا

ربنا يكفينا شر الغضب
انتى عارفه ان من اصعب الحاجات فى هذا الزمن انك تحكمى على اى انسان لانك ممكن تتخدعى فى اى حد ومين ادراكى ان اللى بيحكى على نفسه بيكون صادق الكدب انتشر بطريقه غير طبيعيه
بالنسبه بقى لموضوع الغضب فى احاديث للرسول عليه الصلاة والسلام تحدثت عنه وفى النهايه تبقى طبيعة النفس البشريه المتغيره هى التى تتحكم فى غضبنا

تحياتى وتقديرى

زهـــراء

كلمات من نور said...

كلنا هكذا يا نورهاتي الحبيبة ولكن خيرنا من ملك نفسه ساعة غضبة وكظم غيظه وعفا ..........خالص حبي لكي

خواطر شابة said...

معك حق لكن مع ذلك هناك من يكبح جماح غضبه ودائما يراقب ما ينطق به لسانه حتى في اشد حالات غضبه
تحياتي وودي

ghada mOhsen said...

كلامك كلو صح ...

بجد الواحد نفسوا يتخلص من الصفه دي تماما ..
فهي تخسرنا الكثير ...

جزاكي الله كل خير
... ;) ,,, ;) ...

افروديت said...

السلام عليكم/اختي الفاضله..بالطبع الغضب غيرمستحب للجميع..ولكن هذاجزءمن طبيعتناالبشريه ولكن من الافضل ان يحاول أن يضبط الانسان ذاته ساعه الغضب وهذاخيرآ..تقبلي مروري

Sharm said...

لا تغضبوا لانفسكم بل لله ورسوله ثم للوطن

الأرمـوطــي said...

السلام عليكم ورحمة الله
والله جيتى على الوجيعة زى مبيقولوا لانى سريع الغضب جدا مع علمى بالحديث الشريف
(ليس القوى بالسرعة ولكن القوى من امتلك نفسه عند الغضب)
نسال الله السلامة
ولكى يا اختى

well said...

لما اللى قدامك يغضب ..بيطلع اللى جواه ..بينكشف

تحياتى

حصان المرجيحة said...

تعرفي
اول ما رجعت من الجيش الكل لاحظ عليا اني بتنرفز بسرعة
و غضبي بيبقي وحش
بس لما واحد نصحني حسيت اني ماكنتش واخد بالي
غير لا قاللي
و بعدها الحمد لله بحاول امسك نفسي
من باب التدريب
ربنا يتقبل مننا
تسلم ايدك

Heba Faruq said...

معك حق فعلا الانسان بيبان ساعة الغضب
وصدق الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم عندما حذرنا منه ومن عواقبه السيئة وقال ان الغضب من الشيطان
ربنايكفيكي و يكفينا جميعا شره

حفيدة عرابى said...

طيب هقولك على حاجة
جربى الخطةبتاعتى
وروقى
وماتغيبيش كتير

هانى زينهم said...

تصدقى يا دكتور انا عمرى ما حكمت على حد بانى اعرفه الا لما شفته وهو غضبان . لما يغضب اوى ساعتها باقول انى عرفته وساعتها اقرر ان كان هيفضل زميل ولا ينفع صاحب ولا صديق . الغضب قد يخرج اسوأ ما فى الانسان ولكنه يخرج احسن ما فيه لغيره !!

Anonymous said...

السلام عليكم:
الأرموطي
أتمني أن يتوخي من ينقل حديث عن الرسول (ص) الدقة.
حديث أبى هريرة رضى الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :ليس الشديد بالصُّرَعةِ ، إنما الشديد الذى يملك نفسه عند الغضب . متفق عليه
حازم

richardCatheart said...

صباح النور يا نور

انت فين يا اول مره تغيبى فى الرد

يارب تكونى بخير وصحه والمانع خير

جمعه طيبه مباركه ان شاء الله

عدنان أحمد said...

يااااااااااه يا دكتورة

والله العظيم وحشاني مدونتك جدا

كيفك وكيف احوالك ؟

إن شاء الله يارب دايما بخير وسعادة

وهو يعني انا لو مسألتش انتي متسأليش ؟

:D

richardCatheart said...

http://richardcatheart.blogspot.com/

مساء النور يا نور

ايه دا واجبات ايه دى اللى وخداكى مننا
اوعى يكون بتوجبى فى الفيس بوك
وسيبانا

على العموم
تم بحمد الله افتتاح المدونه
قال ياعنى هافلح
يا مسهل

حفيدة عرابى said...

مش انا قلت ماتغيبيش كتير:)
ينفع كده؟
كل يوم استنى
كلام الدكتورةلعسولة

ahmed_k said...

وبما أن حضرتك قافله التعليقات في الموضوع الأخير (سطرين ) فليس أمامي إلا أن أترك تعليقي هنا عليه

مأساة ما بعدها مأساه فحينما يذهب مسئولينا وولاة أمرنا يشحذون فإنه من حقهم أن يقولوا أن شعب مصر بأكمله شحاتين ولا حول ولا قوة إلا بالله
هل في مصيبه أكبر من ذلك ؟؟؟
هل هناك مأساة اكبر من ذلك ؟؟؟
لا والله فإننا في عهد جلب لوطننا العار
وكما يقول المثل
إذا كان رب البيت بالدف ضارب فشيمة أهل البيت الرقص

وهذا حالنا للأسف كثر الراقصين لدينا بشكل مقزز
نسأل الله العفو والعافيه

تقبلي تحياتي يا دكتوره

لـــولا وزهراء said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دكتوراا نورا صباااح الجمال اسفة ع التأخير ررررررررر فاتني كتير اكيد معلهش المهم اني جيت عشان استمتع بمواضيعك المطروحة ... زمان قال تعرف فلان قالك اعرفه قالك عاشرته قاله لا قاله يبقى متعرفوش
وده اللي بيحصل لما تعاشر بني ادم تلاقي القشرة الليبرة بدءت لمعانها يبهت ويبان شوية بشوية بس اكيد انت الكسبان لما تعرف معدن اي انسان ... افتحي التعليقات على الموضوع الجديد اعمللها افراج بقى :d

لـــولا وزهراء said...

كالعادة نسيت امضي
لـــولا

norahaty said...

الحمـــد لله
رب العالمين