Thursday, February 19, 2015

...كلمنى...لأ ما تكلمنيش...


كلمنى عن الحرية

كلمنى عن الديموقراطية

كــــــــــــــلمنى عن الرفاهية

كلمنى عن التعليم حق كالماء والهواء

كلمنى عــــــــــــن الطعام لكل فم

13 comments:

زهــــراء said...

كلمني عن الإنسانيه في بلاد لا تحترم اي شئ

Unknown said...

كلمنى عن الإعلام
كلمنى عن التهييس
أحسن منه مفيش
مخرب العقول
ولاحس ودنهم

Unknown said...

زهــــــراء
عندك حق:(
لا تحترم الأ البطش والقوة
ومش أحترام لكن خوف وجبن

Unknown said...

مدونة الفرسان
أذكر فى ثورة يناير
الجيش فضل (ساكت)لحد
المتظاهرين(الأوائل)ما وصلوا
لمبنى الأذاعة والتلفزيون ساعتها
نزل بسرعة الجيش واستلم المبنى
فعلا من اوائل الأماكن اللى لام تحطها
تحت سيطرتك إن اردت أنجاح اى ثورة

Unknown said...

ابو جمال
احنا فى مصر!!!
مش حتستفيد شىء
من الأعلان عندى

Anonymous said...

السلام عليكم:
و لكن الفقراء في كل مجتمع لا يزالون يتحملون جزءا كبيرا من مسؤولية تردي أحوالهم نتيجة لأنانيتهم الشديدة التي أدت بهم إلي إنجاب أعدادا كبيرة من الأطفال لاستخدامهم كمصدر محتمل لزيادة الدخل و استثمار مربح للمستقبل. و لكن ما يحدث هو توريث هؤلاء الصغار الفقر و المرض، و استمرار سقوط الأجيال الجديدة من الفقراء في دوامة العوز إلي ما لا نهاية. (ده كلامي)
"السبب الذي يجعلنا نقول إن الإسكان مشكلة مهمة جداً هو أن المنطقة خرابة، وهذا يؤدي إلى وجود مدارس سيئة، وعندما تكون هناك مدارس سيئة، نحصل على مدرسين سيئين، وعندما يكون هناك مدرسون سيئون، نحصل على تعليم رديء، وعندما نحصل على تعليم رديء، يكون قد حُكم عليك أن تكون إنساناً فقيراً ومعدماً طوال حياتك، والتعليم الرديء يعني حصولك على وظيفة ذات دخل هزيل، والوظيفة ذات الدخل الهزيل ترجعك إلى السكن في الخرابات، كما حالنا الآن، تعيشون دائماً في حلقة مفرغة من البؤس الدائم".
(ده كلام مالكولم إكس من خطبة له في عام 1964 قبل اغتياله)
حازم

Unknown said...

استاذ حازم
بلاش نقول إنانيتهم
لكن كما قالت أحداهن مره
(هى نعمة من عند الله المنع لها أكثر كلفة من السماح بها)
هو منطقها!!وكما قلت ممكن (إستثمار عفوا أرخص) هكذا يفكرون

Anonymous said...

السلام عليكم:
جملتها دي هي قمة الأنانية. المنع أكثر كلفة عليها هي، لكن بيدفع تمنها المولود الجديد زي ماهو موجود في الصورة.. علي سبيل المثال: الطفل من سنة ل3 أو 4 سنين تشحت بيه، و من 4 ل6 سنين يساعدها في أي حاجة بتعملها و من 6 سنين فما فوق يبتدي يشتغل يبيع مناديل في الاشارات أو يجمع قمامة أو يترمي في ورشة أو محل أو يشتغل صبي لأي عامل أو منادي في ميكروباص، ده غير مئات الآلاف من أولاد الشوارع و معظم دول لما بيكبروا بيكونوا اما لصوص أو تجار مخدرات أو بلطجية أو نصابين (مع الأخذ في الاعتبار وجود لصوص و نصابين كبار و لكن ده لا يبرر وجود الصغار بقدر ما يوضح ضرورة التخلص من النوعين)... الخ. طبعا أنا هنا مش بتكلم عن الطبقة الوسطي (اللي بتتآكل من التسعينيات) علشان دول ماشيين جمب الحيط و معظمهم بقوا يتجوزوا بعد التلاتين ده لو اتجوزوا و لو خلفوا مش بيجيبوا أكتر من طفل أو اتنين. أنا بتكلم عن الناس الضايعة الأنانية اللي مش بتفكر في المخلوق الجديد اللي جاي هيعيش ازاي و هيعمل ايه في الدنيا و هو وارث عنهم الجهل و الفقر و المرض.. طبعا مع وجود استثناءات نادرة واحد في كل 100 ألف مثلا ممكن حالته تتحسن بشكل استثنائي لا يقاس عليه ملايين آخرين استمروا في تلك الدوامة.
هما مش بس أنانيين، هما مخلوقات لا تملك أدني قدر من الرحمة أو الإنسانية.. فالأطفال نعمة عندما تكون قادرا علي إعالتهم بشكل جيد في مسكن نظيف و يتلقون تعليما راقيا يؤمن لهم وظائف محترمة في المستقبل و يتناولون وجبات صحية منتظمة بحيث يصبحون أصحاء جسمانيا و نفسيا و عقليا
حازم

محمد سلامة said...

صورة مؤلمة جدا
ثم يأتى احدهم ويحمل الفقراء ذنب جوعهم!!!

Anonymous said...

السلام عليكم:
فرق كبير جدا بين من يتعاطف تعاطفا لا يسمن و لا يغني من جوع ثم يمضي إلي حال سبيله بعد أن يعتقد أنه بتعاطفه العقيم الأجوف قد أدي ما عليه، و بين من يفكر بجدية و حياد في جذور مشكلة ما محاولا وضع حلول لها و نشر الوعي.. قد لا يكون الفقير سببا في جوعه نظرا لوجود من أفقره عمدا أو نظرا لمسؤلية والديه عن ذلك مسئولية مباشرة، و لكنه سببا في جوع طفل من المفترض أنه سبب رئيسي في جلبه إلي الحياة و هو يعرف مقدما نوعية الحياة التي سوف يحياها ذلك الطفل. (تحدثت في التعليق السابق عن الاستثناءات النادرة و التي تؤكد القاعدة).
حازم

Unknown said...

أستاذ حازم
دائما ما اقول
ان سبب البلاء الأول :الجهل
ليس جهل القراءة والكتابة
ولو انها من الأسباب
ولكنه الجهل بصالح الأنسان
على المدى القريب او البعيد

Unknown said...

محمد سلامة
الفقـــــراء سبب ومسبب
لما هم فيه !لا القى عليهم اللوم وحدهم
ولا أعفيهم من التسبب بما هم فيه

Unknown said...

استاذ حازم
لك الشكر على
توضيح رأيك

Post a Comment

قول ولا تجرحـش