Thursday, July 28, 2011

.......السجاير قُطعت وقُطعت معيشتها



من ذكريات العيد برضه


انى كان نفسى أشرب


سجاير و انا صغيرة!


وكنت بأنتهز فرصة العيد


والعيديات وأشترى السجاير


الحلاوة

(الموز والربسوس)


مش عارفة إذا كانت موجودة لحد دلوقتى ولالأ


المهم كنت مصمصممصممصممة انى لما أكبر وأشتغل


لازم اشرب سجاير طب ليه ماشربتش فى الخباثة الدساسة


يعنى طالما انى كنت مشتاقة كدا؟


بصراحة لسببين


مش


سبب واحد!


الاولانى طبعا الخوف ماأكدبش عليكم


اتظبط بعدين وتبقى وقعة سوخااااا ومطينة بطين


وقطران يعنى

(بردون معلش!)


والسبب التانى


ودا والله حقيقى لأنى كنت عارفة ان دى


فلوس ابويا اللى شقيان وتعبان فيها


(ابويا )


دا حكاية الله يرحمه هو


وأموات المسلمين أجمعين


حأبقى احكيلكم حكايته


بعدين:ماااااااااااشى!

وبالتالى كنت أستحرم أنى أصرف


شقاهـ وتعبه ومجهوده فى حاجة هو ما يرضاش


عنها أو يسمح بيها


(طول عمرى حسيسة وحساسة وعندى أحساس:)


المهم كنت اشبع رغبتى او شوقى


(لشرب السجاير )


بعلبة سجاير الربسوس


او


(امسك القلم الرصاص وأعمله كأنه سيجارة!)


والحمد لله كبرنا


واشتغلنا وقبضنا فلوس


شغلنا يعنى حر مالنا


لكن


الحمد لله كنت أقتنعت تماماً بان السجاير


ضرر فقط ولا شىء غير الضرر ولا فايدة


ولا عايدة ولا صبحية ولا علية ولا فتحية



لكن فقط


ضـــــرر وضـــــــــرر فقط




ربنا ينجيكم منها سواء اللى بيشرب



او اللى مابيشربش لأن الابحاث


اثبتت أن 60%من دخان


السيجارة بيخده المدخن


(التدخين الايجابى)



و40% بيخده اللى جنبه




(التدخين السلبى)


الكلام دا




ابحاث

ودراسات الناس

اللى برهـ اللى بنقلدهم فى لبسهم


وقصات شعرهم وحاجاتهم


ال(هايفة)التانية


واللى هم نفسهم منعوا التدخين فى أماكن العمل


والمواصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلات!


مع السلامة


وكل


سنة وانت طيبين

******



احطها لشبابنا وكبارنا كمان

اللى فرحانيلى بالسيجارة

وهم حاطينها فى بقهم

لعل وعسى

ومعلش برضه

نقفل التعليقات المرة دى كمان